Archive for januari, 2011

Via Brunei naar Sarawak

donderdag, januari 27th, 2011

Hoi iedereen, daar zijn we weer met ons volgende verhaal. We hebben vorige keer vergeten te vertellen dat we in Sepilok nogal wat Oerang-Oetangs hebben gezien, en ook veel andere apen waar ik (Erna) niet zo happy mee was.Verder hebben we daar ook een prachtige botanisch tuin bezocht, zoals te zien is op de foto’s. De reis naar Brunei was een hele onderneming die totaal 10 uur in beslag nam. We moesten nl. 4 maal een grens over. Van Sabah naar Sarawak, Sarawak-Brunei,Brunei-Sarawak,en tenslotte Sarawak-Brunei. Dus totaal 8 maal stempels halen in onze paspoorten. Bus in en bus uit en tussendoor ook nog een rivier oversteken met een pont. Maar uiteindelijk waren we toch in de hoofdstad van Brunei: Bandar Seri Begawan. Brunei is een rijke oliestaat, dus betere voorzieningen als in de rest van Azie. Geen belasting, geen school-sportgeld, geen ziektekosten en veel subsidie’s zelfs op auto’s!!! enz. enz. We hebben daar alle belangrijkste bezienswaardigheden bezocht, met een voordeel in dit toch wel iets duurder land……nergens intree!!! En geen KATER want er is nergens alcohol te koop. Vanuit Brunei zijn we met de bus verder naar het zuiden gereisd naar Sarawak, het zuidelijker deel van Borneo. We zijn nu een paar dagen in Miri, maar de nationale parken die we hier wilde bezoeken zijn helaas gesloten wegens overstromingen. Dus gaan we morgen verder naar het zuiden naar Sibu. We zagen trouwens op internet dat het weer wat kouder wordt, dus toch nog wat winter!!! Hier is het bloedheet en een hele hoge luchtvochtigheid, dus nog steeds lekker zweterig. Veul hete groetjes………..

Foto’s op weblog!!

donderdag, januari 20th, 2011

Ja hoor, het is weer gelukt!! Er staan weer een heleboel nieuwe foto’s op onze weblog. Kijk maar in Foto’s Azie deel 2 en dan pagina 1,2,en 3. Dan krijgen jullie een beetje de indruk van wat wij hier allemaal zien!! Wij zijn nu terug in Kota-kinabalu en zijn vanhieruit naar het mooie eiland Mamutik geweest. Morgen gaan we richting Brunei. Maar dat lezen jullie de volgende keer wel weer. Heeeel veeel groetjes. doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

We zijn in Borneo!!!

vrijdag, januari 14th, 2011

Hallo daar holland hoe ist bij jullie? Is de winter nog in volle gang? Hier is het nog steeds volop zomer, zo’n 30 a 35 graden!! Ons laatste verhaal kwam uit Jakarta, maar ondertussen zijn we nu in Borneo, en wel in het noordelijke gedeelte genaamd Sabah. We zijn van Jakarta naar de hoofdstad Kota Kinabalu gevlogen gelegen aan de Zuid-Chineese zee. Daar aangekomen een heel leuk hostel gevonden nl: www.sensihostel.com  Alles zag er heel keurig en gezellig aangekleed uit en er zaten veel leuke reizigers, die ook allemaal lang aan het reizen waren, dus verhalen genoeg!!! De eerste dagen de stad verkend en nog lekker een dagje naar het strand geweest. Maar daarna begon het avontuur toch te lokken om eindelijk de geweldige jungle van Borneo te ontdekken. We hadden al veel gehoord over een groot nationaal park 2 uurtjes rijden vanaf Kota Kinabalu. Het Kinabalu park, dit gehele park is zo’n 754 vierkante kilometer groot met als hoogtepunt de hoogste berg van Zuid-Oost Azie: Mount Kinabalu (4095m) We zijn aan de voet van de berg 2 dagen verbleven op 1500m hoogte in een lodge met vanuit onze kamer een gigantisch uitzicht over de bergen. Vandaaruit hebben we verschillende jungle paden door de bergen gelopen en geklauterd om zo het park een beetje te verkennen. De uitzichten waren geweldig vooral in de morgen als de top helemaal in de zon lag. Een nadeel: S’avonds en s’nachts was het er behoorlijk koud!! 13-15 gr. Tja dat zijn we niet meer gewend, dus geslapen met truien aan en onder 4 dekens!! gezellig!! Overdag was het 20 a25 gr dus heerlijk om te wandelen. Daarna zijn we 40 km verder gereisd naar Poring, wat bekend is van de heetwaterbronnen. Hier omheen is vanalles te doen zoals: canopy walk ( hangbruggen tussen de toppen van de bomen) ,watervallen, vlindertuin, botanische tuin enz. We hebben dus al veel natuurschoon gezien zoals hele grote vleesetende planten, veel orchideen, hele grote vlinders en allelei exotische bloemen en planten. Bij toeval hebben we ook de grootste bloem ter wereld gespot, nl: de rafflesia. Dit is een zeer zeldzame plant die moeilijk in bloei komt en als hij bloeit dan is het maar voor 7 dagen. Dus weinig kans dat je hem ziet, maar wij hadden geluk!! Van daar uit zijn we verder richting het Oosten gereisd naar Sandakan aan de Sulu sea. Een busrit van zo’n 4 uur dwars door de bergen, alweer een prachtige tocht, wat is Borneo toch groen en je hebt het idee dat er nauwelijks mensen wonen, alleen jungle,jungle en nog eens jungle!! Van hier uit gaan we morgen de Oerang-oetangs bezoeken, we zijn benieuwd hoeveel we er kunnen spotten!! Jullie lezen het wel weer. veul groetjes allemaal. XXXXjes ArenEr

Houdoe Indonesie!!

donderdag, januari 6th, 2011

Hoi allemaal, zijn jullie het nieuwe jaar goed begonnen? Wij wel, het viel reuze mee. Rond 21.00u gingen de lokalen in een grote optocht( brommers,fietsen en wandelaars) met veel toeters en kabaal, richting een groot plein waar een (nostalgische) kermis stond. Er was in de buurt van ons losmen maar 1 bar. Maar gelukkig hadden ze daar een live band op oudjaarsavond. En dat viel niet tegen!! Het was er harstikke gezellig met redelijk wat reizigers en lokale. Om 12 uur flink wat vuurwerk, en veul ijskoud bier!!!  We hebben doorgefeest tot 3 uur en het nieuwe jaar dus goed begonnen, met de volgende dag een lichte kater!!! Verder in Jogya alle bezienswaardigheden bekeken zoals, het oude Kraton, het paleis van de sultan, en de mooie oude koloniale gebouwen. 3 jan. de nachttrein naar Jakarta, een voorspoedige reis met maar 2 uur vertraging!! De afgelopen 2 dagen de belangrijkste bezienswaardigheden van Jakarta bezocht zoals het Nationaal Monument, enkele museums en het oude stadsgedeelte uit de Nederlandse tijd. En natuurlijk de bekende hypermoderne winkelcentrums. Waar de welgestelde (zakenlui) zich komen vermaken en tevens hun zaken doen.Voldoende om een goede indruk te krijgen van deze miljoenen stad. Wij gaan nu onze spullen pakken en richting het vliegveld voor onze vlucht naar Borneo. Dus vaarwel Indonesie. En het volgende verhaal komt dus als het goed is vanuit Maleisie. Selamat Jalan!!!!