Archive for januari, 2008

WEER VEILIG THUIS

zaterdag, januari 19th, 2008
Hier voorlopig onze laatste belevenissen, we zijn weer veilig op Nederlandse bodem. Maar we willen toch nog effe vertellen wat we de laatste dagen van onze vakantie nog allemaal gedaan hebben. We gaan dus maar even terug naar onze eerste dag in Mumbai 12-01.Na wat zoeken naar de juiste bus en taxi uiteindelijk uitgekomen bij de beroemde GATEWAY OF INDIA, dit is een grote triomfboog uit 1927 die aan de zee is gelegen. Daarnaast ligt het grote indrukwekkende TAJ MAHAL HOTEL uit 1903. Deze 2 gebouwen zag men vroeger het eerst als men over zee aankwam in India. Dit alles is gelegen in de wijk Coloba de meest toeristische wijk van Mumbai. Dus daar zijn we maar eens even doorgewandeld waarna we uitkwamen op de lokale markt, de vismarkt en daarna per ongeluk in de sloppenwijk, waar we vanwege de stank en de armoede maar niet te lang zijn gebleven!!! 🙁  Mumbai heeft nl. de grootste en de meeste sloppenwijken van heel India en er zijn ook erg veel daklozen. Als je s’avonds en s’nachts door de straten rijdt zie je echt overal mensen langs de weg en op de trottoirs  slapen onder wat dekens ofzo. Hierna zijn we teruggelopen naar de Coloba Causeway alwaar we naar het beroemde cafe Leopold zijn geweest. Dit cafe is al uit 1871 en nu heel bekent van het boek Shantaram.
13-01 een stadstour geboekt met taxi & chauffeur en veel bezienswaardigheden gescoord. Als eerste De Dhoby Ghats, dit zijn grote wasplaatsen waar heeeeeeel veeeeel kleren ed. met de hand worden gewassen, gedroogd, gestreken en weer netjes thuisbezorgd worden bij de mensen thuis. Een hele organisatie en een prachtig gezicht. Daarna langs het beeld van Gandhi en naar Marine Drive, dit is een grote boulevard langs de zee vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de sky-line van Mumbai. Daarna hebben we een mooie Jain tempel bezocht, en twee bekende parken. Toen weer verder naar het huis waar Mahatma Gandhi heeft gewoond en waar nu een museum is gevestigd over zijn leven. Daarna heeft de chauffeur ons afgezet bij Chowpatty beache het stadsstrand van Mumbai , waar elke dag tegen zonsondergang tienduizende lokale komen om te eten, te relaxen,spelen enz. Er stonden zelfs een paar nostalgische kermisatracties dus dat was lachen. 😀  De volgende dag 14-01 een stadswandeling gemaakt langs veel kolosale Victoriaanse gebouwen uit de Engelse tijd, oa: bibliotheek, synagoge, st Thomas kathedraal, Universiteit, gerechtshof en de clocktower. Maar het allermooiste gebouw uit die tijd is toch wel het tegenover ons hotel liggende treinstation (Victoria railway station). Onderweg zien we per toeval de Dabbawala’s die pannetjes met voedsel bezorgen voor de kantoorwerkers.
15-01 onze laatste dag in India!! wat vliegt de tijd. Deze dag willen we toch nog iets heel bekends bezoeken in de immens grote en drukke stad Mumbai. We nemen de trein voor 4 rp ( € 0,07 )en rijden hiervoor 5 stations verder naar de Mahalakshmi Dhoby ghats, de grootste en bekendste kledingwasplaats van Mumbai.Waar we onze ogen weer uitkijken, wat een organisatie!!! Verder daar nog naar de Mahalakshmi tempel en een shoppingmall geweest en toen de bus genomen naar Coloba. Waar we het beroemde  5 sterren hotel de Taj Mahal hebben bezocht. Dan is het zover, ons laatste avondmaal lekker indiaas gegeten bij Leopold, daarna terug naar het hotel om onze backpacks te pakken en ons klaar te maken voor de grote terugreis. 🙁
16 01 om 02.30 u  opgestaan en een uurtje daarna de taxi genomen naar de luchthaven, een rare gewaarwording zo s’nachts, er is geen kip op straat en dat in de miljoenenstad!!!! Onze vlucht had een uurtje vertraging maar we kwamen toch op de geplande tijd aan in het witte Moskou. Daar hadden we een probleempje we kwamen nl. niet voor op passagierslijst……… Maar de russen waren zeer hulpvaardig en na 1,5 uur hadden we toch onze instapkaarten voor onze laatste vlucht in handen. Om 16.50 u, een half uur te vroeg zetten we voet op Nederlandse bodem. Moe maar voldaan!!!! We werden gezellig opgehaald dus de verhalen konden in de auto meteen beginnen. Thuis in Oirschot aangekomen om 19.30u zat de halve familie met koffie en cake op ons te wachten, dat was nog eens een warm ontvangst. 😛 Er moest veel bijgekletst worden en maar meteen de eerste foto´s bekeken. Zo tot zover onze belevenissen van het geweldige maar vreemde land INDIA we zullen zo snel mogelijk meer foto´s in ons fotoalbum plaatsen zodat ook jullie zien wat wij allemaal gezien hebben. Veel groetjes Arno en Erna 😀

DE MILJOENEN STAD MUMBAI

maandag, januari 14th, 2008

Daar zijn we weer, vanuit de Big City Mumbai, de stad met zo’n 17 miljoen inwoners( dus even veel als in heel Nederland!!!!). Dit wordt dus ons laatste verhaal want over 2 dgn is het afgelopen en tijd om naar huis te gaan. Maar eerst nog even onze laatste dagen in Goa. 9-1 zijn we naar de beroemde Flea Market van Anjuna geweest. Deze markt is al bekent vanaf de jaren 60-70 als hippiemarkt, omdat deze daar hun persoonlijke, en eigengemaakte spullen verkochten om zo langer in Goa te kunnen verblijven. Nu zie je er voornamelijk veel souveniers uit India, Nepal en Tibet, maar ook nog westerlingen die in Goa lang verblijven( rasta figuren) en souveniers of eigengemaakte spullen aan de man brengen.

De volgende dag 10-1 lekker luieren aan het strand van Baga, de dag erna de laatste dag in Goa en s’avonds onze laatste treinreis naar Mumbai. Deze keer maar 3 kwartier vertraging en een leuk gezelschap in onze coupe, nl. 2 Finnen, waar we een gezellige avond mee hebben gehad. De volgende ochtend om 6.15 u aankomst in Mumbai na een reis van 11 uur ( 702 km).We worden door een taxi chaufeur naar een hotel gebracht wat niet te duur blijkt te zijn, maar achteraf komen we erachter dat het wel in een hele smerige wijk ligt, geen matrassen op bed en het stikt er van de kakkerlakken. En bovendien ligt het ver weg van alle bezienswaardigheden. Dus de volgende dag 13-1 meteen verhuist naar een ander hotel.  De afgelopen 3 dagen hebben we veel bezienswaardigheden bekeken van de immens grote stad Mumbai. Veel gewandeld, een stadstour met ’n auto en gids gedaan, En vaak met de taxi en bus eropuit. Verder hebben we nog een boottocht langs de haven gedaan. Wat we precies allemaal hier gezien hebben horen jullie wel over een paar dagen als we thuis zijn 😀 . Het is hier nl. zo heet dat we geen zin hebben omdat nu allemaal op te sommen. Hierbij houden we het voorlopig, wij gaan nog effe genieten van onze laatste daagjes hier, veeel groetjes xxxxxxx en tot woensdag ofzo

ANJUNA: Bob Marley’s heaven

dinsdag, januari 8th, 2008

Hier zijn we weer, nu vanuit Noord-Goa. We zijn 4-1-08 met de lokale bus vertrokken vanuit Palolem. Deze bus zat ramvol met schooljeugd en het was een ware disco, met keiharde muziek 😀 . Een kleine 4 uur later en 3 bussen verder hebben we eindelijk de 100 km afgelegd naar Anjuna. Ja de bussen hier staan meer stil als dat ze rijden!!!!!! Maar we hadden wel meteen overal aansluiting dus dat viel mee.

Anjuna is al bekent vanaf de jaren 60 omdat er toen al veel hippie’s naar toe gingen. Ook nu nog zie je hier veel rasta figuren en veel ” lazy backpackers” je kunt op iedere hoek van de straat SPUL krijgen en je hoort vaak reggea muziek. Maar je ziet ook wel “gewone” reizigers hoor!!!! Al met al kijken we onze ogen uit.Het strand hier is niet erg bijzonder, veel rotsen in de zee en achter de strandtenten soms een ware vuilnisbelt. Maar we zijn er al vaak een dagje op uit geweest naar mooie stranden hier in de buurt.  5-1 eerst maar eens naar Mapusa (15km) om te pinnen, deze stad doet ons denken aan veel grote steden in Rajasthan, druk, vies en er valt niet veel te bezichtigen. Dus maar weer verder richting de kust, naar Candolim. Het strand daar is prachtig wel 10km lang en mooi wit, wel bomvol met strandstoelen en parasols. Er staan hier nl. veel grote resorts dus veel toerisme. De dag erop 6-1 met de bus richting het noorden naar Vagator, hier hebben we eerst het Chapora fort beklommen, het was een hele klim en natuurlijk bloedheet ( 35 gr). Maar het uitzicht op de brede rivier, de zee en het groene bergachtige achterland was uiteindelijk prachtig. Na deze toch wel vermoeiende tocht was het heerlijk relaxen aan een van de kleine strandjes van Vagator. Gisteren 7-1 te voet richting Baga gegaan, we hadden nl. gelezen dat er een voetpad over de bergen moest zijn om daar het strand te bereiken in ong. ’n half uur. Maar wij konden dat pad niet goed vinden en hebben uiteindelijk 2 uur gelopen!!!! Maar daarna konden we toch lekker uitrusten op alweer zo’n prachtig strand. De terugweg verliep iets soepeler alhoewel het toch een heel geklauter was over de rotsen. Vandaag 8-1 maar weer eens cultuur snuiven, dus met de bus naar Panaji de hoofdstad van Goa, waar we eerst de oude portugese wijk Fontainhas bezichtigd hebben. Hier staan nog erg veel oude portugese huizen, heel kleurrijk en een raar gezicht hier midden in India. Daarna naar de  Panaji church, een mooie grote kerk die we ook van binnen konden bekijken.

Daarna een tuc-tuc genomen naar Old Goa 10 km. verderop, de oude hoofdstad van Goa. Hier hebben we de kerk, de kathedraal en een basiliek bekeken. Dit alles staat op de UNESCO wereld erfgoed lijst en het wordt daardoor ook goed onderhouden. De omgeving hier is anders, je ziet veel portugese huizen en veel tropisch begroeing echt heel anders dan de rest van India wat we hier voor gezien hebben, maar zeker de moeite waard. Af en toe is het net of we 2 verschillende vakantie’s hebben!!!

Zo jullie weten het allemaal weer een beetje, we hebben nog 1 week voor de boeg, dus het begint al aardig op te schieten 🙁 . Morgen gaan we hier in Anjuna naar de beroemde Flea-market ( hippiemarkt) die al z0’n 40 jaar bekent is en elke woensdag wordt gehouden. A.s. vrijdag nemen we de nachttrein naar Mumbai onze laatste bestemming in India. Maar vandaar uit horen jullie wel weer iets van ons, veeeeeeeeel groetjes en xxxxxxxxx

paradijselijk begin van 2008

donderdag, januari 3rd, 2008

HALLO ALLEMAAL,

Zijn jullie allemaal weer een beetje bijgekomen van alle feestdagen?             En zijn jullie 2008 al goed begonnen? Nou wij in ieder geval wel. Wij hebben ons de laatste dagen prima vermaakt.  :D  Het is hier een waar paradijs.  We hebben heerlijk wat gewandeld om de omgeving te verkennen. Je hebt hier nl veel verschillende strandjes en diverse paadjes om er te komen. De bevolking hier woont nog erg primitief , wat we eigenlijk niet hadden verwacht. Maar dit maakt Palolem wel erg authentiek. Ook hebben we een boottocht gemaakt over de rivier naar de backwaters. Hier leven veel tropische vogels en apen. Oud en nieuw vieren was erg speciaal zo met je voeten in het zand, heerlijk eten ,drinken en flink wat muziek. Om 12 uur was er veel spectaculair vuurwerk en vuurdansen. Dus we hebben 2008 goed ingeluid. :)

Gisteren 02-01 zijn we s’morgens met een boot dolfijnen gaan spotten, en niet zonder resultaat, we hebben er flink wat gezien. In die tour zat ook een stop bij butterflybeach , een mooi strandje tussen de rotsen. Verder vermaken we ons hier prima met een heerlijk potje frisbee , zonnen en zwemmen. En natuurlijk veel terrasjes pikken op het strand. Nee, de zee verveelt nooit.  :P  Maar morgen gaan we weer verder om toch nog iets meer van Goa te zien. We gaan met de lokale bus richting het noorden waar we van daaruit nog wat plaatsen willen bezoeken. De tijd begint wat te dringen want we hebben tenslotte nog maar 12 dagen.  :(  Iedereen veel groetjes en tot mails.