WEER VEILIG THUIS

Hier voorlopig onze laatste belevenissen, we zijn weer veilig op Nederlandse bodem. Maar we willen toch nog effe vertellen wat we de laatste dagen van onze vakantie nog allemaal gedaan hebben. We gaan dus maar even terug naar onze eerste dag in Mumbai 12-01.Na wat zoeken naar de juiste bus en taxi uiteindelijk uitgekomen bij de beroemde GATEWAY OF INDIA, dit is een grote triomfboog uit 1927 die aan de zee is gelegen. Daarnaast ligt het grote indrukwekkende TAJ MAHAL HOTEL uit 1903. Deze 2 gebouwen zag men vroeger het eerst als men over zee aankwam in India. Dit alles is gelegen in de wijk Coloba de meest toeristische wijk van Mumbai. Dus daar zijn we maar eens even doorgewandeld waarna we uitkwamen op de lokale markt, de vismarkt en daarna per ongeluk in de sloppenwijk, waar we vanwege de stank en de armoede maar niet te lang zijn gebleven!!! 🙁  Mumbai heeft nl. de grootste en de meeste sloppenwijken van heel India en er zijn ook erg veel daklozen. Als je s’avonds en s’nachts door de straten rijdt zie je echt overal mensen langs de weg en op de trottoirs  slapen onder wat dekens ofzo. Hierna zijn we teruggelopen naar de Coloba Causeway alwaar we naar het beroemde cafe Leopold zijn geweest. Dit cafe is al uit 1871 en nu heel bekent van het boek Shantaram.
13-01 een stadstour geboekt met taxi & chauffeur en veel bezienswaardigheden gescoord. Als eerste De Dhoby Ghats, dit zijn grote wasplaatsen waar heeeeeeel veeeeel kleren ed. met de hand worden gewassen, gedroogd, gestreken en weer netjes thuisbezorgd worden bij de mensen thuis. Een hele organisatie en een prachtig gezicht. Daarna langs het beeld van Gandhi en naar Marine Drive, dit is een grote boulevard langs de zee vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de sky-line van Mumbai. Daarna hebben we een mooie Jain tempel bezocht, en twee bekende parken. Toen weer verder naar het huis waar Mahatma Gandhi heeft gewoond en waar nu een museum is gevestigd over zijn leven. Daarna heeft de chauffeur ons afgezet bij Chowpatty beache het stadsstrand van Mumbai , waar elke dag tegen zonsondergang tienduizende lokale komen om te eten, te relaxen,spelen enz. Er stonden zelfs een paar nostalgische kermisatracties dus dat was lachen. 😀  De volgende dag 14-01 een stadswandeling gemaakt langs veel kolosale Victoriaanse gebouwen uit de Engelse tijd, oa: bibliotheek, synagoge, st Thomas kathedraal, Universiteit, gerechtshof en de clocktower. Maar het allermooiste gebouw uit die tijd is toch wel het tegenover ons hotel liggende treinstation (Victoria railway station). Onderweg zien we per toeval de Dabbawala’s die pannetjes met voedsel bezorgen voor de kantoorwerkers.
15-01 onze laatste dag in India!! wat vliegt de tijd. Deze dag willen we toch nog iets heel bekends bezoeken in de immens grote en drukke stad Mumbai. We nemen de trein voor 4 rp ( € 0,07 )en rijden hiervoor 5 stations verder naar de Mahalakshmi Dhoby ghats, de grootste en bekendste kledingwasplaats van Mumbai.Waar we onze ogen weer uitkijken, wat een organisatie!!! Verder daar nog naar de Mahalakshmi tempel en een shoppingmall geweest en toen de bus genomen naar Coloba. Waar we het beroemde  5 sterren hotel de Taj Mahal hebben bezocht. Dan is het zover, ons laatste avondmaal lekker indiaas gegeten bij Leopold, daarna terug naar het hotel om onze backpacks te pakken en ons klaar te maken voor de grote terugreis. 🙁
16 01 om 02.30 u  opgestaan en een uurtje daarna de taxi genomen naar de luchthaven, een rare gewaarwording zo s’nachts, er is geen kip op straat en dat in de miljoenenstad!!!! Onze vlucht had een uurtje vertraging maar we kwamen toch op de geplande tijd aan in het witte Moskou. Daar hadden we een probleempje we kwamen nl. niet voor op passagierslijst……… Maar de russen waren zeer hulpvaardig en na 1,5 uur hadden we toch onze instapkaarten voor onze laatste vlucht in handen. Om 16.50 u, een half uur te vroeg zetten we voet op Nederlandse bodem. Moe maar voldaan!!!! We werden gezellig opgehaald dus de verhalen konden in de auto meteen beginnen. Thuis in Oirschot aangekomen om 19.30u zat de halve familie met koffie en cake op ons te wachten, dat was nog eens een warm ontvangst. 😛 Er moest veel bijgekletst worden en maar meteen de eerste foto´s bekeken. Zo tot zover onze belevenissen van het geweldige maar vreemde land INDIA we zullen zo snel mogelijk meer foto´s in ons fotoalbum plaatsen zodat ook jullie zien wat wij allemaal gezien hebben. Veel groetjes Arno en Erna 😀