Rajasthan

Hoi allemaal,
Hier weer eens wat nieuws uit het verre India.
We hebben de afgelopen dagen belachelijk veel gezien en meegemaakt.
We zullen er een paar hoogtepunten uitpikken, anders wordt dit wel een ellenlang hoofdstuk.
5/12 Zijn we om 07.30 met de reis begonnen: lets go Rajasthan.
Het landschap veranderd al snel ,we verlaten de grote stad en hoe verder we gaan hoe droger het word.
Onderweg komen we overvolle bussen,tuktuks, en vrachverkeer , brommertjes ,kamelen,antilopen, fietsen,koeien (heilige) en je kunt het je zo gek niet voorstellen allemaal tegen.
Je komt ogen tekort we hebben het nog nooit zo gestoord meegemaakt.(een grote chaos,en veel armoede)
Het is moeilijk uit te leggen hoe het hier ruikt ed.
maar ik kan wel zeggen dat het regelmatig niet erg fris is, met andere woorden sterk vervuild.
We maken een tussenstop in Mandawa,waar 125 havali’s (hele grote fraaie huizen van rijke zakenlieden,van de zijdenroute) zijn gebouwd.
Er staan er zoveel omdat de zakenlieden elkaar telkens wilden overtreffen.
Ook nog even een school bezocht waar de meisjes erg in ons geinteresseerd waren.
Het is 18.00 uur en het word al donker en levengevaarlijk omdat veel verkeer geen verlichting heeft en het nogal stoffig is,en we ook nog moeten uitkijken voor loslopende koeien en overstekende reeen en antilopen.                                 Het is inmiddels 18.30 en zijn aangekomen bij een mooi hotel die onze chauffeur voor ons heeft uitgezocht.
07/07 De volgende dag gaan we vol goede moed naar de RATTENTEMPEL (Karni Mata Tempel).
Hier zitten duizenden ratten waar we “gezellig” op blote voeten tussendoor hebben gelopen (moedig he).Deze ratten werden de gehele dag gevoerd met melk en ander voedsel , volgen ons zijn ze hier dus toch een beetje gestoord.
Verder ook nog het Junagarh Fort en het Lalgarh Palace met het daarbij gelegen museum bezocht.(zie foto).
Daarna met de tuktuk 2 uur  door Bikaner gecrost met zijn smalle straatjes ( nog geen 2,5 meter) en grote drukte.
07/07 Gaan we verder richting de Thar woestijn en het lijkt buiten verwachting een beetje op afrika met huisjes van modder en een rieten dakje.
We rijden door naar het woestijndorpje Khuri vanwaar we een kamelentocht gaan doen.
Dit dorpje  bestaat ook uit mooi beschilderde huisjes van modder en strooie daken.
s’Avonds zijn we alvast op de kameel naar de zonsondergang gaan kijken en de volgende dag om 09.30 uur verder de woestijn in getrokken.
Het is een mooie ervaring en het kameelrijden hebben we binnen no time onder de knie en Erna mag zelfs al meteen alleen rijden wat ze overigens nog niet echt vertrouwde.
Het is een mooie omgeving en af en toe kunnen we ook nog wat wild spotten zoals antilopen en vossen
Na een paar uur werd door de 2 kamelendrivers de lunch voorbereidt,erg primitief maar wel lekker.
We rijden nog een paar uur door en komen aan bij onze slaapplek tussen de zandduinen waar we eerst hebben genoten van de zonsondergang .
Na het eten lekker bij het kampvuur gezeten en gezongen en geklets met de kamelendrivers onder het genot van een lekkere rum cola.
Die avond onder een deken alle sterren geteld en onder deze geweldige sterrenhemel voldaan in slaap gevallen.
Na vele malen wakker geweest te zijn van de harde ondergrond en de kou zijn we s’morgens na het onbijt weer teruggekeerd naar het dorp.
Het was een onvergetelijke ervaring.
Vanaf daar na een drankje meteen doorgereisd naar Jaiselmer waar we met een gids door het enorme fort een wandeling hebben gemaakt.
In het fort wonen nog 4000 mensen maar het word en beetje verkracht door de vele winkeltjes die het herbergt.
Het fort is zo groot dat je er met brommertjes en auto’s in kunt rijden en dateerd uit het jaar 1156.
Hierna nog wat Havali’s bezocht en door de nauwe straatjes met hun open riolen gewandeld.
Toen zijn we naar een oud kerkhof gegaan om de zonsondergang te zien
Vandaag 10/12 aangekomen in Jodhpur een grote stad met zo’n 829.000 inwoners en inderdaad,weer een grote chaos.
Hierhouden we het voorlopig even bij.
Volgende keer lezen jullie meer, veel groetjes van ons alle drie.

4 Responses to “Rajasthan”

1. Aniek Says:

Hoi,
    leuk om ook jullie verhaal te lezen. Kom alleen bij de foto’s!
    Veel plezier en geniet. Aniek

2. Eric Says:

Mooie foto’s zeg!!!

Ziet er echt prachtig uit!

maar op foto PC080250.JPG is arno zijn kameel kwijt?

3. marieke Says:

wat een verhalen111111111Fotoos zijn erg mooi en af en toe ook erg grappig.Nog veel reisplezier en we volgen alles op de voet Houdoe Marieke en de rest

4. renie en paul en de kids Says:

Leuk hoor die verhalen, al vind ik het wel een viezigheid daar.
    Volgens jou smsje zitten jullie nu wel weer in een heel ander en mooi gedeelte van India. We zijn benieuwd naar die foto’s straks.
    Nu iets heel anders we vinden het erg leuk dat jullie meegaan naar de bonte avonden in januari, als jullie dan nog maar tegen alcohol kunnen en niet meteen onder de tafel liggen!!!!!!!
    Nou, hier is het alweer weekend, leuk hé op donderdagavond!
    We hebben weer vanalles te doen, maar dat mail ik je nog wel.
    Veel kusjes van ons allemaal Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiii Paul, Eline , Jelmer en Renie